10 sposobów na zwiększenie konwersji sklepu internetowego

Sklepy, Konwersje i skuteczność elementów strony wwww

 

Sklep internetowy jest świetnym wyjściem dla firm zajmujących się handlem niezależnie od ich rozmiaru i branży. Spełnia on wszystkie podstawowe potrzeby dobrze funkcjonującego biznesu. Pozwala zautomatyzować część procesów ułatwiając proces sprzedaży, jest świetną platformą reklamy produktów jakie oferujemy oraz znacząco zwiększa ilość osób jakie widzą nasze produkty. Strona internetowa sklepu to wizytówka, szyld i maszyna do generowania konwersji.

Konwersje to słowo klucz każdej strony internetowej której celem jest generowanie zysków. W dużym skrócie, konwersją nazywamy każde działanie użytkownika strony (klienta lub potencjalnego klienta), które ma według nas wartość. Zależnie od branży będzie to zakup produktu, wyrażenie przez użytkownika chęci kontaktu, lub inna wybrana przez nas akcja która ma potencjał na zamianę użytkownika strony w klienta.

Dzisiaj zajmiemy się jedynie tym jak skutecznie zaprojektować, dostosować i optymalizować sklep internetowy w celu zwiększenia liczby konwersji.

 

1. Badaj swoją konkurencję

Rynki wielu branż są zdominowane przez kilka platform zbierających gro klientów. Przykładami niech będą popularne Amazon, Ebay czy rodzime Allegro. Nie oszukujmy się, ze jako mała firma odkryjemy patent na innowacyjny element portalu zwiększający konwersję o kilkadziesiąt procent.

sklep interentowy

sklep internetowysklep interentowy

 

Czerpmy ze sprawdzonych rozwiązań w zakresie budowy interfejsu naszego sklepu od największych. Rozplanowanie elementów ich strony było wcześniej poddane skrupulatnym badaniom. Nie ma sensu generować zbędnych kosztów i roboczogodzin aby odkrywać na nowo koło.

Porada : Przeznacz czas który spędzasz na rozmyślaniu o poprawnym wyglądzie przyciska „kup” na przejrzenie 5 stron internetowych większej konkurencji i sprawdzeniu jakie elementy się tam powtarzają.

 

2. Od ogółu do szczegółu

Każdy zbędny element strony powoduje drastyczny spadek zainteresowania naszym sklepem. Nowy użytkownik odwiedzając nasz sklep internetowy oczekuje przejrzystej oferty, intuicyjnej nawigacji, schludnego menu i ładnych dużych obrazów produktu wraz z opisem.

Zacznij budować szkielet strony przed wypełnianiem jej stosem przycisków, sloganów i pasków reklamowych.

Porada : nie zajmuj się wyglądem przycisków, ikon czy pobocznych funkcjonalności jeśli nie dopracowałeś rozmieszczenia niezbędnych elementów strony. Twoja strona to Szyld reklamowy i każdy kto na nią patrzy musi od razu wiedzieć po co tu przyszedł.

 

3. Prezentacja produktu

Produkty prezentowane na stronie powinny budzić zaufanie. Inwestycja w wysokiej jakości zdjęcia produktu wraz z opisem o unikatowej treści czynią cuda (nie kopiujemy wielokrotnie opisów produktu!!!).

  • Skracają czas zapoznania się użytkownika z produktem
  • Poprawiają wiarygodność sklepu
  • Pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej sklepu

Inwestycja w unikatowe treści opatrzone wysokiej jakości zdjęciami produktu jest zawsze trafną inwestycją.

Porada : Zainwestuj w dobre zdjęcia wraz z unikatowym opisem produktu. Skąpstwo na tym etapie jest niedopuszczalne.

 

4. Struktura treści

Poprawnie skonstruowany opis produktu lub sekcji produktów to klucz do sukcesu. Nieatrakcyjny blok tekstu bez nagłówka i wezwania do akcji nie zaciekawi nikogo i zmęczy potencjalnego klienta który chce dowiedzieć się czegoś o produkcie.

Ważnym elementem treści produktu są:

  • Nagłówki – interesujące nagłówki przyciągają uwagę użytkownika i kierują go w pożądane przez nas miejsca.
  • Hierarchia elementów opisu – Hierarchicznie zbudowana treść ułatwia czytanie opisu produktu i wpływa znacząco na odbiór produktu
  • Opinie klientów – autentyczne unikatowe opinie zwiększają zaufanie witryny i produktu

Porada : Zacznij od interesujących nagłówków i unikaj długich lakonicznych opisów produktu. Pogrupuj treści w sekcje aby ułatwić użytkownikowi nawigację wzrokową. Opisy klientów świadczą o jakości produktu oraz sklepu.

 

5. CTA to absolutna konieczność

CTA lub „Call to Action”, to element zachęcający do jakiejś akcji. Zobacz, sprawdź, kliknij, kup to tylko niektóre przykłady haseł skłaniających do zakupu naszego produktu. Kanonicznym przykładem osadzenia takiego hasła jest przycisk.

sklep internetowy

Wygląd, kolor, styl i umiejscowienie przycisku powinny początkowo być zaczerpnięte od „największych”. Innym wyjściem, które pozwala nam zbadać skuteczność elementu są testy.

Polecamy proste testy A/B, które nie są kosztowne, lecz wymagające pewnych nakładów czasu i zdolności analitycznych.

Porada : Aby wypełnić przestrzenie procesu zakupu, które mogą rozpraszać użytkownika zastosuj CTA. Strony internetowe sklepów nie zawierające przycisków i haseł Call to Action „gubią” wielu potencjalnych klientów. Testowanie optymalnego wyglądu i umiejscowienia elementów CTA to kwestia testów lub wzorowania się na dostępnych badaniach i konkurencji.

 

6. Darmowy podarunek to najlepsza zachęta

Za każdym razem kiedy przeciętny użytkownik słyszy frazę „za darmo” automatycznie przykuwa to jego uwagę. Kiedy twój konkurent oferuje identyczny produkt a ty kompletnie darmowo dodajesz jakiś bonus, wygrywasz w rywalizacji o klienta już na początku biegu.
Wybierając system gratyfikacji mamy szerokie pole opcji:

  • Rabaty na następny zakup
  • Kody promocyjne
  • Wewnętrzna waluta serwisowa
  • Dodatkowy mniejszy produkt
  • Programy lojalnościowe

To tylko niektóre z gratisów jakimi możemy zachęcić klienta. Pamiętajmy, że dodatek zachęca do kolejnego zakupu i może sugerować zerkniecie na nasze pozostałe produkty. Większy koszyk klienta to większy zysk naszej strony internetowej.

Porada : Zjawisko okazji , promocji czy gratisu wywołuje zawężenie percepcji klienta. Skupia on swoją uwagę i przestaje rozważać konkurencyjne oferty. Pamiętaj, gratis to również furtka do sprzedania dodatkowych produktów z naszej oferty.

 

7. Liczby które sprzedają

Pochwal się swoimi statystykami, liczbami zakupów i ilościami pozytywnych opinii. To tak zwane „liczby które sprzedają”. Mała ikona z liczbą zadowolonych klientów, liczbą zakupionych sztuk produktu czy ilością transakcji w miesiącu podnosi prestiż sklepu internetowego i sprzedawanych produktów.

liczby-ktoe-sprzedaja

Zachodzi tu znane nam zjawisko widziane w gastronomii. Ilekroć mijamy obiekt gastronomiczny pełen klientów myślimy sobie „dużo ludzi oznacza że jedzenie musi być tu smaczne”. Każdy klient który dołączy do grona użytkowników zwiększa pożądany przez nas efekt „Sklepu który wszyscy lubią”.

Porada : Zarezerwuj pewną przestrzeń na podstronie produktu oraz stronie głównej aby pochwalić się swoim portalem. Kluczowe wskaźniki godne wyeksponowania to np. czas dostawy, ilość zadowolonych klientów oraz miesięczna sprzedaż.

 

8. Optymalny formularz kontaktowy

Poprawna budowa formularza kontaktowego to kolejny częsty problem wielu sklepów internetowych. Każdy formularz na stronie powinien zawierać jak najmniej elementów. Każda dodatkowa informacja jakiej żądamy od użytkownika powoduje niepokój oraz frustrację. Proponujemy prosty formularz który przenosi użytkownika maksymalnie do jednego okna z podziękowaniem za kontakt.

Porada : Nie wymagaj zbyt dużej ilości informacji od swoich klientów i użytkowników strony. Absolutne minimum informacji to adres email, oraz okno tekstu zapytania. Maksymalna ilość pól jakie powinien zawierać formularz wynosi 5.

 

9. Informuj klienta o czasie realizacji zamówienia

To jak przeprowadzamy użytkownika przez proces zakupowy oraz dostawczy jest niezwykle istotne. Pizzerie stosują paski postępu dostawy zamówienia. Sklepy internetowe również powinny umieścić jakąś formę wizualnego przedstawienia procesu realizacji zamówienia.

delivery-bar-jpg

Nie tylko zajmuje to uwagę użytkownika ale zamienia go w naszego potencjalnego klienta powracającego, ponieważ wie on co dzieje się z jego produktem od koszyka do dostawy.

Porada : Informuj użytkowników twojego sklepu internetowego o tym co się dzieje z ich produktem. Twoja strona internetowa jak i proces zakupu będzie bardziej przyjazny użytkownikowi.

 

10. Wyeksponuj swój adres i nr telefoniczny

Pozyskiwanie tak zwanych leadów przez kontakt telefoniczny lub zakładkę kontakt nie jest niczym nadzwyczajnym. Lead to stan przechodni pomiędzy użytkownikiem strony internetowej a klientem. To osoba która nie zakupiła jeszcze niczego ale nawiązała z nami cenny kontakt, co pozwala nam nakłonić ją do zakupu i zamienić ją w klienta.

Podkreślony box z danymi kontaktowymi i przycisk kontakt ułatwiają nie tylko kontakt z naszą firmą ale pokazują to ze nie boimy się rozmawiać z klientem.

Porada : Umieść swoje dane kontaktowe w stopce strony internetowej lub podkreślonym boxie w prawym górnym rogu twojego sklepu. Jeżeli zależy ci szczególnie na kontakcie z klientem podkreśl wygląd przycisku kontakt.

 

Podsumowując na zwiększenie procentu konwersji składa się wiele małych czynników od wyglądu i umiejscowienia elementów strony do treści produktu. Ważne jest to aby nie przestawać nigdy dostosowywać swojej strony do jej użytkowników. Strona w stagnacji to martwa strona.

Przy obecnych zmianach trendów informatycznych samo opóźnienie wyświetlania strony o sekundę powoduje drastyczny spadek sprzedaży. Warto więc zainwestować w odświeżenie naszego sklepu internetowego.