7 błędów użyteczności Twojej strony internetowej, o których wcześniej nie wiedziałeś

Czytelna strona internetowa przyjazna dla użytkownika, intuicyjna w nawigacji i zawierająca zrozumiałą dla każdego treść, jest internetową wizytówką Twojej firmy wyróżniającą ją na tle konkurencji. Użyteczne strony internetowe to te zaprojektowane zgodnie z tzw. web usability.

 

Kiedy tworzysz swoją stronę internetową, skupiasz się głównie na szczegółach i zapominasz, że strona ma być przede wszystkim użyteczna. Dobierasz odpowiednie kolory, szukasz właściwych czcionek i zdjęć, zastanawiasz się, jak rozmieścić tekst. Twoi potencjalni klienci być może zwrócą na to uwagę i docenią estetykę Twojej witryny, ale jeśli nie będą mogli intuicyjnie poruszać się po stronie, stracisz ich początkowe zainteresowanie.

 

Sprawdź swoją stronę pod kątem 7 błędów dotyczących jej użyteczności

 

  1. Brak numeru telefonu na każdej podstronie

Numer telefonu umieść na każdej podstronie. Ułatwi to klientom szybki kontakt z Tobą. Nawet jeśli na stronie jest formularz kontaktowy, przez który odwiedzający stronę mogą wysłać do Ciebie zapytanie, numer telefonu na każdej podstronie pomoże im w sprawniejszej i szybszej komunikacji.

 

  1. Trudność z powrotem na stronę główną

Jeśli użytkownik trafi na jedną z Twoich podstron (np. na blog przez wyszukiwarkę lub na stronę z ofertą z landing page), chętnie zajrzy też na stronę główną Twojej witryny. Przejście na stronę główną powinno być więc jak najprostsze. Wystarczy umieścić klikalne logo, które przekieruje odwiedzającego na tzw. homepage. Drugim sposobem jest umieszczenie na pasku menu kategorii „Strona główna”. Najważniejsze jest to, żeby użytkownik bez problemu mógł trafić na stronę główną, bez wielokrotnego klikania w strzałkę „Wstecz”.

 

  1. Brak wyszukiwania w całej witrynie

Dla wielu użytkowników problemem jest odnalezienie na stronie poszukiwanych przez nich produktów, usług lub tekstów. Jeśli umieszczasz na swojej stronie wyszukiwarkę, nie ograniczaj wyszukiwania tylko do statycznych stron, ale uwzględnij również możliwość wyszukania nowych produktów, wpisów na blogu, archiwalnych plików czy wydarzeń, które już się odbyły.

 

Wyszukiwarka powinna znaleźć się na stronie głównej, żeby od razu po wejściu na stronę, klient mógł wyszukać interesujący go produkt (dotyczy zwłaszcza sklepów internetowych). Jeśli użytkownik wpisze frazę, która nie pojawia się na stronie, wyszukiwarka powinna przekierować go na stronę wyszukiwania wraz z informacją, że jego produkt nie został znaleziony. Sama informacja „brak wyników wyszukiwania dla zapytania …” może zniechęcić do dalszych poszukiwań.

 

  1. Utrudniona nawigacja mobilnej strony

Użytkownicy internetu coraz częściej przeglądają strony na urządzeniach mobilnych. Dlatego Twoja witryna powinna być responsywna. Responsywność strony oznacza, że odwiedzający może bez problemu przeglądać stronę na każdym urządzeniu (komputerze, telefonie, tablecie) bez konieczności powiększania tekstu, przycisków, czy obrazów. Kiedy użytkownicy przeglądają Twoją stronę na telefonie, powinni z łatwością móc kliknąć w odpowiedni przycisk.

 

  1. Strona „Kontakt” pozwala skontaktować się tylko z Tobą

Klient, który trafia na podstronę „Kontakt” chce zdobyć o Twojej firmie jak najwięcej informacji. Nie wystarcza mu tylko formularz kontaktowy (użytkownicy nie mają pewności, czy ich zapytanie w ogóle dotrze do odpowiedniej osoby). Dlatego w zakładce „Kontakt” umieść wszystkie adresy mailowe, pod którymi klient może uzyskać interesujące go informacje, numer telefonu oraz dokładny adres firmy. Jeśli zajmujesz się sprzedażą stacjonarną lub usługami wykonywanymi w Twoim zakładzie, dodaj również mapę ze wskazówkami, jak najprościej dotrzeć do siedziby firmy.

 

  1. Brak oferty firmy

Na stronie głównej witryny powinna pojawić się informacja, czym Twoja firma się zajmuje. Napisz kim jesteście (jesteś), jakie wartości prezentujecie i co jako firma oferujecie swoim klientom. Brak choć krótkiej oferty powoduje, że odwiedzający nie wiedzą, czy trafili w odpowiednie miejsce. Oprócz tego, tekst o firmie na stronie głównej napisany zgodnie z zasadami SEO (i copywritingu) pozwala na szybsze odnalezienie Twojej witryny w wyszukiwarkach.

 

  1. Zbyt skomplikowany formularz kontaktowy

Im mniej pól do wypełnienia, tym lepszy formularz kontaktowy. Jeśli zaczniesz pytać swoich potencjalnych klientów o wiek, miejsce zamieszkania i numer telefonu, kiedy chcą się czegoś od Ciebie dowiedzieć, stracisz ich zainteresowanie (poszukają firmy, która nie zadaje zbędnych pytań). Jak najbardziej uprość formularz, pozostawiając w nim pole na wpisanie imienia, adresu mailowego oraz zapytania.

 

7 powyższych błędów może skutecznie odstraszyć klientów od Twojej strony i spowodować, że nie będą chcieli korzystać z Twoich usług ani kupować Twoich produktów. Kilka prostych zmian w użyteczności strony spowoduje, że przyciągniesz więcej odwiedzających i zwiększysz konwersję.