Linki – Budowanie marki – cz. 2

Mówi się, że dobre imię buduje się całe życie ale je utracić wystarczy jedna chwila. W przypadku strony internetowej również możemy mówić o jej „dobrym imieniu”. Strona internetowa o silnym autorytecie góruje nad swoją konkurencją. Jak sięgnąć po szczyt nie korzystając jedynie z mocnego contentu? Należy zbudować silne portfolio linków.

Autorytet strony to składowa wielu czynników. Jednym z tych czynników wpływających na pozycję strony sa Linki. Google wyróżnia całą masę „ranking factors” lecz czytając raporty takich stron jak MOZ czy Searchmetrics, to właśnie linki decydują w znaczącym stopniu o naszej pozycji w SERP.

Kiedy mówimy o linkowaniu warto zadbać o następujące czynniki wpływające na autorytet domeny:

 

Zróżnicowane portfolio linków

 

Chodzi o zachowanie zdrowego stosunku linków „follow” i „nofollow”, oraz samego stosunku linków do treści.

Google traktuje strony naszpikowane linkami jako „farmy linków”. Niezdrową praktykę SEO, której celem jest naszpikowanie sztucznym autorytetem strony internetowe gotowe za to zapłacić. Ciężko oszacować ile linków to już za dużo. Google nie podaje jasnych liczb. Warto zadbać o to aby nie irytować użytkownika nadmierną ilością linków na stronie.

Jak powinien wyglądać stosunek linków follow vs nofollow? Złoty standard to 50%. Nie ma tu jednak linii granicznej kiedy algorytm Googla jasno powie „stop!”. Trzymajmy się zdrowego balansu 50/50 i nie powinno być problemów.

 

Wykluczanie/Zrzekanie się linków przechodzących

 
Tutaj sprawa się komplikuje i wymaga nieco więcej zaangażowania. Każdy, kto monitoruje statystyki swojej strony w Google Analytics / Search Console lub dodatkowo wykorzystuje płatne narzędzia takie jak Majestic czy Ahrefs, powinien zdawać sobie sprawę z tego kto odsyła ruch na jego stronę.

Kiedy stajemy się ofiarą ataków czarnego SEO lub zwyczajnie nie chcemy być kojarzeni z jakąś witryną, mamy możliwość blokowania ruchu z wybranych źródeł.

Do dyspozycji mamy dwie główne metody, czyli :

Zrzekanie się linków przychodzących

– Blokowanie ruchu robotów ręcznie lub przez zaznaczenie odpowiedniej opcji w analytics

Kwestia spambotów i tak zwanego „Ghost Refferer Spam” to temat na inny wpis ale w skrócie nie chcemy aby linki pochodziły ze źródeł takich jak :

– strony z 100% współczynnika odrzuceń

– strony ze średnim czasem trwania sesji równym 0

– strony typu xyz.com / simple-share-buttons.com etc.

– strony z Rosji o podejrzanych statystykach

 

Odsyłanie do stron o wysokim autorytecie domeny

 
Odsyłanie do kogoś o większym autorytecie buduje jakość naszego contentu. Jeżeli powołujemy się na wiarygodne i silne domeny nasz content zyskuje w oczach robotów Googla.

Narzędzia takie jak Majestic pozwalają dosyć precyzyjnie ustalić autorytet domeny, czyli to jak poważana, popularna i jak często cytowana jest dana domena, bądź strona.

 

Na koniec

Wszystkie te zabiegi mają na celu jedno zadanie. Zbudowanie wiarygodnych kanałów informacyjnych kierujących do i z Twojej strony internetowej. Silna strona to nie tylko jej treść ale i jej autorytet linków. Warto więc raz na jakiś czas przeprowadzić audyt strony internetowej i zadbać o poprawne parametry linków.