Jedyny poradnik SEO wart Twojego czasu – Część I

Zastanawialiście się kiedyś czy istnieje złoty pakiet metod, które pozwolą na zdominowanie wyników wyszukiwania? Czemu pozycjonowanie jest takie trudne? Czy niema jasnych wytycznych i konkretnych metod na osiągnięcie wymarzonej pierwszej pozycji SERP?

Nie musicie dalej szukać! Przedstawiamy kompendium wiedzy SEO bazujące na 3 latach doświadczenia i badań trendów zmian Google.
 

Rozdział I : Niezbędne narzędzia SEO

 
Klasyk powiedział: przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę. Każdy specjalista SEO powinien być wyposażony w narzędzia umożlwiające: namierzanie, analizę, planowanie i implementację działań pozycjonerskich. Oto kilka narzędzi SEO, które każdy pozycjoner mieć musi!

  • Google Webmaster Tools (Google Search Console)
  • Google Analytics
  • WordPress SEO by Yoast (dla stron WordPress)
  • Google Keyword Planner
  • Screaming Frog SEO spider
  • Tablica + mazak / Aplikacja typu mindmap
  • Google Data Studio

Wszystkie wymienione narzędzia są darmowe i pozwalają na przeprowadzenie skutecznych działań SEO w większości przypadków. Jeżeli jesteśmy szczęściarzami i pracujemy w dobrze wyposażonej firmie, lub nasz prywatny budżet na to pozwala, gorąco polecam dodanie do tego zestawu SEMSTORM oraz Majestic webmaster tools.

Mając na uwadze to, że niektórzy mogą dopiero zaczynać swoją przygodę z pozycjonowaniem, opiszemy pokrótce każde z wymienionych narzędzi SEO.

 

Google Webmaster Tools


 
To podstawowe narzędzie SEO do monitorowania i dbania o pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Na co pozwala nam to narzędzie? Dzięki search console możemy :

  • Przesyłać nowe treści do indeksowania i usuwać wybrane zawartości strony www z wyników wyszukiwania
  • Tworzyć i monitorować treści w wynikach wyszukiwania dzięki opcjom: markerów danych, przyspieszonym stronom mobilnym(AMP), czy kartom informacyjnym
  • Sprawdzać czy na naszej stronie znajdują się błędy wynikające ze spamu i złośliwego oprogramowania
  • Monitorować pozycję strony i źródła linków przychodzących
  • Sprawdzać błędy indeksowania i kary nałożone przez Google

Dodatkowo możemy zbadać zgodność naszej strony z urządzeniami mobilnymi i otrzymać informacje na temat szybkości strony. Wszystkie te funkcje składają się na świetne narzędzie SEO do monitorowania optymalizowanej przez nas strony www.
 

Google Analytics


 
To prawdziwy tytan analizy danych strony. Nie sposób opisać całości funkcji tego narzędzia w jednym artykule więc skupmy się na podstawach. Dzięki GA mamy dostęp do zobaczenia, zbadania i raportowania danych z ruchu na naszej stronie.

Chcesz wiedzieć jakie jest najbardziej wartościowe źródło wizyt na twojej witrynie? Zastanawiasz się jakie linki prowadzą najczęściej do zakupu w twoim sklepie? Chcesz poznać specyfikę konkretnych grup ludzi odwiedzających twoją stroną? Google Analytics pozwala ci zbadać te i setki innych kwestii analizy działania strony www. Jedyne co musisz zrobić to założyć konto GA i wstawić na swoją stronę kawałek kodu javascript.

 

WordPress SEO by Yoast


 
To wtyczka umilająca życie każdego pozycjonera pracującego na WordPress. Dzięki niej możemy kontrolować indeksowanie naszej strony. W wygodny sposób, bez grzebania w kodzie, Yoast pozwala nam na:

  • Dodanie tytułów i opisów meta
  • Ustawienie automatycznego dopisku po tytule meta
  • Wybranie wyglądu separatora tytułu
  • Określenie frazy na którą chcemy pozycjonować stronę
  • Ustalenie schematu taksonomii oraz typów treści

Najfajniejszą funkcją Yoast jest prawdopodobnie wbudowany moduł analizy SEO. Po wejściu w panel podstrony naszym oczom ukaże się następujący obrazek.

narzędzia

Analiza powie nam: ile mamy linków wychodzących na stronie, czy długość opisu meta jest wystarczająca, jakie jest zagęszczenie frazy kluczowej w tekście itp.

Wszystkie informacje są niezwykle pomocne, szczególnie dla początkujących pozycjonerów. Dodatkowo wtyczka jest dosyć często aktualizowana co eliminuje potencjalną anachroniczność.
 

Google Keyword Planner


 
Jest od niedawna ograniczony pod względem prezentowanych danych dla osób nie używających płatnej reklamy w Google(Adwords). Nie mniej jednak, jest to świetne narzędzie SEO do sprawdzania jakości słów kluczowych.

Podstawową funkcją planera słów kluczowych jest badanie potencjału słów kluczowych. Wybierając kierowanie(kraj, region, miasto), język i inne parametry jesteśmy w stanie:

  • Zbadać średnią miesięczną liczbę zapytań użytkowników na wybrane frazy
  • Wyszukiwanie sugerowanych słów kluczowych w oparciu o kilka wybranych fraz
  • Badanie stawek za kliknięcie w reklamę, konkurencję na frazy oraz udział w wyświetlaniu reklam
  • Miesięczne wolumeny i trendy zapytań

Wszystkie te informacje pozwalają zaplanować spójną kampanię SEO. Posiadając dane o trendach wyszukiwania i konkurencji jesteśmy w stanie dostosować nasze wysiłki do budżetu a nawet znaleźć złotą niszę niezagospodarowaną jeszcze przez konkurencję.
 

Screaming Frog SEO spider


 
To popularny site crawler, czyli robot do „pełzania” po stronie. Dzięki temu maleństwu jesteśmy w ekspresowym tempie sprawdzić wszystkie linki na stronie, zbadać kody odpowiedzi, sprawdzić obecność i jakość znaczników meta i zważyć wszystkie obrazki na stronie.

To tylko kilka z technicznych funkcji tego crawlera. Wersja darmowa pozwala na zbadanie 500 linków na stronie. Jedyne co musimy zrobić to wpisać adres URL i kliknąć przycisk START. Osobiście uważam, ze jest to najlepszy crawler na rynku. Idealny do audytu technicznego Twojej strony jak i stron konkurencji ?
 

Tablica + mazak/ Mindmap

 
To element niezbędny do zapisania i wizualizacji naszego planu. O ile hobbystyczne pozycjonowanie domeny z kilkoma podstronami nie wymaga skrupulatnego rozrysowania naszego planu, o tyle SEO dużych portali informacyjnych czy sklepów nie obejdzie się bez wizualizacji.

Struktury linkowania onsite i offsite, strategia linkowania social media, hierarchia kanałów linków do stron typu milestone i longtail – wszystko to aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych. To tylko niektóre z zależności jakie warto sobie rozrysować. W gąszczu SEO łatwo jest się zgubić, a każdy dobry pozycjoner wie, że maszyna SEO działa tylko wtedy gdy każdy trybik jest dobrze naoliwiony i współpracuje z resztą mechanizmu.
 

Google Data Studio


 

To najnowsza zabawka do prezentacji danych Google. Dzięki temu cacku możemy wywołać uśmiech na twarzy szefa lub satysfakcję klienta. Wielu analityków i pozycjonerów zapomina o psychologicznym wymogu kontroli jaki mają klienci. Klient oczekuje efektów ale i raportów które dają mu poczucie kontroli, oraz pewności dobrze zainwestowanych środków. To jak Google Data studio prezentuje dane zaspokoi najbardziej wymagającego klienta i szefa.

Czym jest GDS? Najprościej ujmując jest to platforma do generowania przejrzystych, ładnych i piekielnie funkcjonalnych ekranów danych dzięki mechanizmowi danych w chmurze. Wybieramy to co chcemy pokazać klientowi (np. miesięczne porównanie wzrostu odwiedzin i jakości ruchu na stronie) i czterema kliknięciami myszy generujemy piękny i czytelny wykres. Nie wierzycie? Sprawdźcie sami.

 

Co dalej?

 

No dobra mamy zabawki, co dalej? Jak zacząć i od czego? Najpierw planujemy krok po kroku strategię linkowania wewnętrznego, czy może całość wyjdzie w praniu? Co do dalszych kroków będziecie musieli chwilę poczekać na część II naszego poradnika.

Mam nadzieję, że nieliczni którzy dotrwali do końca tego wpisu nie będą mieli nam za złe rozbicia poradnika na kilka części. Za tydzień zajmiemy się wypracowaniem niezawodnej strategii SEO. Do zobaczenia!

W międzyczasie zapraszamy do zapoznania się z ofertą SkuteczneWWW. Interesuje cię Seo? Profesjonalnie zbudowana strona www lub sklep? Szukasz fachowców od social media? Koniecznie sprawdź naszą ofertę!