Mobile Mobile i jeszcze raz Mobile

Stało się. Google oficjalnie potwierdziło to o czym spekulowano od dawna. Prowadzone są eksperymenty, których celem jest zmiana indeksowania pod dyktando wersji mobilnych stron www.

Osoby skąpiące grosza i czasu, na dostosowanie swojej strony internetowej do standardów mobilnego wyświetlania, powinny udać się do najbliższej agencji interaktywnej i porozmawiać o wprowadzeniu pewnych uaktualnień 🙂

Czy to faktycznie tak duża zmiana?

Google zdecydowanie rozumie, że Internet nie jest plątaniną zer i jedynek a sumą akcji użytkowników z treściami. Jako że obecnie ponad 50% zapytań w wyszukiwarce Google pochodzi z telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych, możemy być pewni jednego. Trendy zmian Google będą zawsze podporządkowane pod dyktando użytkowników mobilnych.

mobilne

Sama ogłoszona zmiana sprowadza się do jednej fundamentalnej tezy. Skoro użytkownik mobilny to ponad 50% populacji, to indeksowanie i rankingowanie stron musi opierać się na ich wersjach mobilnych.

Dotychczas to jak indeksowane były strony internetowe zależało w gruncie rzeczy od wersji desktopowej. Po zmianach to właśnie mobilna wersja naszej strony internetowej będzie decydowała o tym jakie miejsce w SERP zajmie nasza strona i jej podstrony.

Nieprzypadkowo piszę „jej podstrony”. Wersja mobilna będzie bowiem pryzmatem, przez który Google patrzy na nasze strony internetowe.

Czy oznacza to, że każdy ma czym prędzej zakładać mobilne wersje swoich stron www?

 

To nie rewolucja a ewolucja

Aby nie wszczynać niepotrzebnej paniki Google opublikowało kilka zaleceń dla webmasterów, które mają za zadanie oczyścić atmosferę i pomóc przygotować się na zmianę w indeksowaniu:

  • Jeżeli jesteś posiadaczem responsywnej strony internetowej lub twojeruch treści są serwowane dynamicznie nie powinieneś obecnie mieć żadnych problemów z indeksowaniem
  • Strony internetowe nie muszą wprowadzać zmian do swojej struktury linków kanonicznych. Tak więc nie musisz zmieniać swojego adresu www.twojastrona.pl na m.twojastrona.pl
  • Jeżeli obecnie posiadasz jedynie wersję desktopową Google nadal będzie ją indeksować, nawet jeśli do wyświetlania strony www używany będzie symulator urządzenia mobilnego
  • Jeżeli jesteś prawnym właścicielem witryny i zweryfikowałeś w Google Search Console jedynie desktopową wersję swojej strony, dodaj i zweryfikuj w Search Console także jej wersję mobilną
  • Jeżeli posiadasz konfigurację witryny, w której podstawowa treść i znaczniki są różne dla wersji mobilnej i desktopowej, powinieneś rozważyć wprowadzenie pewnych zmian w kodzie HTML strony internetowej

I na koniec dwie kluczowe wytyczne

  • Użyj narzędzia do testowania pliku robots.txt, aby sprawdzić, czy wersja mobilna jest widoczna dla Googlebota
  • Upewnij się, że znaczniki strukturalne służą zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej. Użyj narzędzia do testowania znaczników strukturalnych, aby zweryfikować poprawność znaczników dla wersji mobilnej i desktopowej umieszczonych na stronie – wpisz adresy URL obu wersji i porównaj wydajność. Gdy pracujesz nad stroną mobilną, unikaj dodawania dużych ilości znaczników, które nie są adekwatne do konkretnej zawartości każdego dokumentu

Dobra rada od wujka Google

Ostatnią sugestią, którą każdy powinien sobie wziąć do serca jest:

„Funkcjonalna, ukierunkowana na komputery strona może być lepszym rozwiązaniem niż zepsuta lub niekompletna wersja mobilna tej witryny. Lepiej będzie, jeśli uruchomisz wersję na urządzenia mobilne dopiero w momencie, gdy będzie gotowa i dopracowana.”

Nie wiemy jak agresywne będą przyszłe zmiany Google odnoszące się do dostosowania ich narzędzi i silnika wyszukiwarki pod nowe technologie i trendy użytkowników. Pewne jest tylko jedno. Nie ma obecnie miejsca w sieci na wolne i nieresponsywne strony.

Każdy kto chce skutecznie działać w sieci musi dostosować swoją stronę internetową do wytycznych Google.